Eat that Frog! To tvrdí ve své knížce o time management Brian Tracy. Nemyslí tím ovšem žábu opravdovou. Žába je úkol, který máte před sebou. Celá věda o efektivní organizaci času, o které bylo napsáno obrovské množství knih, se dá shrnout do jednoho jednoduchého až prostinkého pravidla. Toto pravidlo zní takto: Udělejte si seznam úkolů seřazených podle důležitosti, začněte pracovat na nejdůležitějším z nich a vytrvejte, dokud není hotový. To je celá věda. Samozřejmě tohle se lehce říká, ale hůř dělá. Do důležitých věcí se nám nechce a místo toho děláme vše ostatní. A aby se člověk necítil špatně, ještě si to různě racionálním způsobem odůvodňuje. Musím si uklidit, už jsem to dlouho nedělal. Podívám se, co říkají ostatní na FB, musím být přece v obraze. Dám si ještě deset minut pauzu, pak se mi bude lépe pracovat. Vězte, že s tímhle přístupem se ale daleko nedostanete. Pokud vás už neustálé odkládání důležitých věcí štve, zkuste následující:
Plánujte na papíře. Ideálně večer předem si napište seznam věcí, které máte ten den udělat. Přitom nahoře ten nejdůležitější, potom další v sestupném pořadí důležitosti. Postupujte podle seznamu a nepřecházejte na druhý úkol, dokud první není hotový. Tím, že si úkoly napíšete, uděláte jakousi dohodu sami se sebou, že úkoly uděláte v tomto pořadí. A nechcete přece sami sebe zklamat! Po dokončení si úkol fyzicky odfajfkujte, že jste ho zvládli. Je to báječný pocit.
Motivujte se. Motivace může být kladná nebo záporná. Motivujte se jak kladně – To bude super pocit, až to budu mít hotové…, ale i záporně – co se stane, když to dnes neudělám…. Člověk obvykle nejlépe pracuje pod tlakem z deadlinu, ale co když je daleko? Tak si ho vytvořte! Například si představte, že jste dostali urgentní vzkaz a musíte zítra na měsíc odjet z města. Co byste museli splnit předtím, než odjedete? Identifikujte to a pusťte se do toho.
Praktikujte kreativní otálení. To je moje oblíbená činnost. Není v lidských silách stihnout všechny úkoly, které byste rádi stihli. Proto je potřeba některé odložit na později, delegovat na někoho jiného nebo je nedělat vůbec. Těmto úkolům se říká posteriority, vykonání takového úkolu má malý nebo žádný užitek. Samozřejmě zase platí, že rozhodně byste neměli odkládat úkoly pro vás důležité, jakkoli se vám do nich nechce. Začněte ty žáby jíst hned a nepřestávejte, dokud zbývá poslední stehýnko.