Stanovení cílů je základ úspěchu. Časopis Success napsal o studii, která se konala v roce 1953 na Yale. Bylo zjištěno, že 3 procenta studentů mají své cíle napsané s plánem, jak je uskutečnit. Třináct procent znalo své cíle, ale nemělo je napsáno. Plných 84 procent studentů vůbec žádné specifické cíle nemělo. Po dvaceti letech byli bývalí studenti dotázáni na svůj příjem. Rozdíly byly značné. Těch 13 procent, co si cíle stanovilo, vydělávalo v průměru dvakrát tolik, než 84 procent, kteří cíle nestanovili. A ti, kteří měli cíle napsané s plánem uskutečnění, vydělávali v průměru desetkrát tolik než zbylých 97 procent dohromady.
Stanovení cílů by mělo vypadat následovně (založeno na knihách Keitha Ferraziho a Jeffrey Gitomera):
- Důkladné promyšlení cílů. Dejte si čas, třeba několik týdnů. Cíle by měly být co nejvíc specifické, uskutečnitelné, ale vyzývající Stanovte dlouhodobý cíl (3-5 let) a krátkodobé cíle (denní, týdenní, měsíční) díky kterým se k tomu dlouhodobému dostanete. Dlouhodobý cíl by měl odpovídat na otázku: Kde chcete být? Krátkodobý na otázku: Jak se tam dostat?
- Zapište si cíle a dejte je tam, kde na ně každý den uvidíte. Já osobně je mám na ploše počítače. Nalevo mám nesplněné, napravo ty splněné. A je to skvělý pocit, když člověk může přetáhnout svůj cíl zleva doprava a zakřičet: Dokázal jsem to!
- Napište si seznam lidí, kteří vám pomohou vaše cíle splnit. Sám voják v poli to má vždycky těžší. Vytvořte si síť kontaktů (o networkingu bude jeden z příštích článků). Pomáhejte druhým plnit jejich cíle a oni pomohou vám.
- Začněte na svých cílech pracovat. Ne od zítřka, ne od pondělka, ne od příštího roku. Hned.